Du söker körskola,bilskola,trafikskola för att ta bil B körkort i Stockholm eller du letar intensivkurser, riskutbildning 1, handledarutbildning och Körkortsteori i Spanska, Turkiska, Arabiska, Persiska, Engelska i Stockholm. Då har du kommit till rätt bilskola.Att ta körkort är en investering av tid, möda och pengar. Det är inte gratis. Vi vet det, och vi kommer att hjälpa dig att uppnå ditt mål utan att ödsla med något av ovanstående. http://www.albytrafikskola.se |
Foto: Nokian
Bra däck är en fråga om trafiksäkerhet | Trafikskola Stockholm
Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.Viktigt att tänka på
- Kör på däck som är anpassade efter de omständigheter som råder, det vill säga vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
- Utgå från dina förutsättningar, användningsområde och bilens egenskaper, när du väljer däck.
- Var noga med att ha ett bra mönsterdjup.
- Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen.
- Kör med rätt lufttryck. Följ rekommendationerna från bil eller däcktillverkare.
- Däckens livslängd påverkas till cirka 30 procent av körstil och hastighet. Årstiden står för 30 procent, biltypen 20 procent och resterande 20 procent beror på vägbeläggning och däckets inbyggda slitstyrka.
- Montera nya däck på hösten. Det ger förutom en förlängd livslängd på däcket även en bättre trafiksäkerhet.
- Lagra däcken mörkt, svalt, torrt och med vägsaltet borttvättat. Då håller de längre.
Vad säger lagen?
Utdrag från gällande föreskrifter, för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon.- Däck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.
- Däck som tas i bruk på bil eller släpvagn skall typgodkända och E-märkta, vilket betyder att de är uppfyller krav för europeiskt väglag.
- Nya däck som tas i bruk på bil och släpvagn den 1 oktober 2009 eller senare ska uppfylla skärpta bullerkrav och vara typgodkända. Det innebär att däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med E-märkningen. Undantagna från bullerkraven är bl.a: Regummerade däck, vinterdäck med dubbar, däck avsedda för hastigheter under 80 km/tim.
- Däcken ska vara av samma typ.
- Däckens belastningsförmåga skall motsvara bilens största axelbelastning.
- Däcken ska vara dimensionerade för fordonets maximala hastighet. Undantag för vinterdäck, dessa ska vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.
- Vinterdäck ska användas vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
- Däck som används vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars ska ha ett mönsterdjup av minst 3 mm.
- Med vinterdäck avses däck som ”särskilt framtagits för vinterkörning”.
- Dubbade vinterdäck får användas under perioden 1 oktober till 15 april.
- Kommunerna har från och med den 15 november 2009 möjlighet att meddela förbud mot trafik med fordon som har dubbdäck på viss väg eller vägsträcka.
Vad anser NTF?
- Däckbranschen ska ta ytterligare ansvar för att öka säkerheten – både genom produktutveckling och bättre information. Däckbranschen bör också satsa på kompetensutveckling av personal i däckhandeln.
- Under vintersäsongen ska yrkestrafiken använda däck som är anpassade efter halt väglag.
Välkomna till Alby Trafikskola! Vi är en körskola i Stockholm där ni kan läsa körkortsteori och ta ert B-körkort. Besök vår webbplats för mer ... http://www.albytrafikskola.se/
|
Foto: Lars Classon
Speciellt om vinterdäck | Bilskola Stockholm
Att köra med vinterdäck på vintern är viktigt för trafiksäkerheten. När den första halkan kommer eller när temperaturen kryper under +5 grader har sommardäck inte alls de egenskaper som behövs för att minimera olycksrisken.Montering av vinterdäck
Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december till den 31 mars för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton samt släp som dras av dessa. Vinterväglag är det om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägarna. Polisen bedömer om det är vinterväglag. Det är dock tillåtet att köra på dubbdäck 1 oktober till 15 april.Vinterdäck krävs
1 december–31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:
Bil | Släp |
Dubbade | Dubbade |
Odubbade | Odubbade eller dubbade |
Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen vilket gör att du i god tid innan den första halkan är är väl rustad för vinterväglag.
Dubbdäck eller dubbfritt?
Det finns tre typer av vinterdäck på marknaden - dubbdäck, dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat och dubbfria däck för mellaneuropeiskt klimat. Det är svårt att ge generella råd eftersom ingen av däcktyperna passar för alla väglag. Genom vår guide nedan kan du få en fingervisning:Kör du mest på på isiga vägar? | Välj dubbdäck. |
Kör du mest på snöiga vägar? | Välj dubbfria däck anpassade för nordiskt klimat. |
Kör du mycket på is eller hårt packad snö? | Välj dubbdäck. |
Vill du vara förberedd för höstens växlingar i väglag tidigt? | Välj dubbfria vinterdäck anpassade för nordiskt klimat. De kan du byta till tidigare än till dubbdäck. |
Vill du köra i alla väder vintertid? | Välj dubbdäck. |
Kan du välja låta bilen stå under vissa väderförhållanden, eller har stor erfarenhet av vinterkörning? | Välj dubbfria vinterdäck anpassade för nordiskt klimat. |
Godkända vinterdäck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.
Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare.
Välkomna till Alby Trafikskola! Vi är en körskola i Stockholm där ni kan läsa körkortsteori och ta ert B-körkort. Besök vår webbplats för mer ... http://www.albytrafikskola.se/
Kör med rätt lufttryck| Trafikskola Stockholm
Ett felaktigt lufttryck i däcken leder till snabbare slitage, större risk att incidenter inträffar och högre bränsleförbrukning. Foto: Däckbranschens informationsråd |
Snabbare slitage |
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en femtedel. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.Risk för olyckor
Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Vid en undanmanöver kan fel lufttryck göra att man råkar ut för en allvarlig olycka som inte alls hade behövt inträffa om man haft koll på sina däck.Högre bränsleförbrukning
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt.Kontrollera lufttrycket
Ta för vana att kontrollera däcken varje gång du tankar. Mät lufttrycket en gång i månaden till exempel i samband med att du kontrollerar däckens mönsterdjup. Se efter i bilens instruktionsbok eller kontrollera med en fackverkstad vilket lufttryck som är lämpligt för din bil. Vintertid ska det rekommenderade trycket ökas med 20 kPa. Tänk på att öka lufttrycket också när du har mycket last eller flera passagerare. Lufttrycket ska alltid mätas eller justeras på kalla däck.Foto: Däckbranschens informationsråd
Mönsterdjup | Körskola Stockholm
När däcken slits ökar risken betydligt för bland annat vattenplaning. Bromssträckan blir längre och kursstabiliteten reduceras vid blött eller moddigt underlag. Kontaktytan med vägen minskar dramatiskt i takt med ökad hastighet och minskat mönsterdjup.Mönsterdjup för sommardäck
Säkerhetsrekommendationen är minst 3 mm för sommardäck. När mönsterdjupet blir mindre än 3 mm ökar risken betydligt för längre bromssträcka och vattenplaning vid vått väglag. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm (när det är vinterväglag och krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).
Mönsterdjup för vinterdäck
Säkerhetsrekommendationen är minst 5 mm för vinterdäck. Vinterdäck som ska fungera vid våta, slaskiga eller snöiga förhållanden och samtidigt kunna ge bra friktion på is måste ha ett djupt mönsterdjup. När mönsterdjupet blir mindre än 5 mm minskar däckets förmåga att leda bort slask och få grepp på is. De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet monteras bak på fordonet.
Vinterdäcken är olagliga när de slits under 3 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Läs mer om vinterdäck
Så kontrollerar du mönsterdjupet
Mät mönsterdjupet med till exempel en femkrona. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm, det vill säga det minsta tillåtna mönsterdjupet för vinterdäck. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.
Om du har sommardäck är det dags att byta när du ser hela femman.
Körkortsnabbt & kostnadseffektivt Skräddarsydd körkortsutbildning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.